Tuesday, November 10, 2009

Platené cesty

Priznám sa, že veľa času som tomuto výskumu nevenoval, ale ako proof of concept to bude bohato stačiť. Na wikipédii sa mi podaril násť jeden príklad privátnej cesty v európe:

M6 Toll road UK - kvázi-súkromná cesta (pravidlá premávky sú regulované štátom). Cestu postavil súkromný subjekt, platia na nej pravidlá a regulácie ako na iných cestách Veľkej Británie. Prevádzkovateľ má zmluvne zabezpečené právo výberu mýta na dobu 50 rokov. Po uplynutí tejto doby diaľnica prepadne štátu. Výška mýtneho nie je nijako regulovaná.

Mýtne je (2009) 4.70 GBP za 43.5km. To vychádza 0.11 GBP/km, pri dnešnom kurze je to €0.12/km. To nie je taká zlá cena. Je to samozrejme viac ako naše priame náklady za kilometer, čo platíme štátu (zhruba €0.047). Traba však zvážiť nasledovné faktory:

- je to cena za použitie kilometra diaľnice (oproti našej cene €0.047 za kilometer akejkoľvek cesty)
- v cena je zarátaná britská DPH (čiže skutočná cena je nižšia)
- prevádzkovateľ je limitovaný jestvujúcimi pravidlami cestnej premávky a teda nemôže prísť s inováciami, ktoré by znížili prevádzkové náklady (a implicitne cenu pre konzumentov)*
- prevádzkovateľ vlastní cestu iba 50 rokov
- diaľnica nemá reálnu konkurenciu (iba ostatné štátne cesty), čiže cena je prinajmenšom oligopolistická
- ide o projekt vo Veľkej Británii, kde sú výrobné faktory všeobecne drahšie ako u nás (hlavne ľudská práca) a dá sa predpokladať, že výstavba rovnakého projektu u nás by bola lacnejšia
- môj výpočet ceny €0.047 nezahŕňa diaľničné známky a daň z motorových vozidiel, ktorú platia podnikatelia

Z toho si dovoľujem usúdiť, že čisto súkromné cesty prevádzkované za účelom zisku a platené spotrebiteľmi formou mýta by nás vyšlo lacnejšie ako doterajší systém skrytého financovania ciest cez spotrebnú daň a DPH uvalené na pohodnné hmoty.

*Pozn: tieto inovácie by zároveň museli byť akceptované spotrebiteľmi. Odmontovanie zvodidiel, alebo výmena asfaltového povrchu za štrkový by síce určite umožnili znížiť prevádzkové náklady, ale zákazníci by to pravdepodobne neprijali s nadšením.

No comments:

Post a Comment